Verschil moet er zijn - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Lea Valk - WaarBenJij.nu Verschil moet er zijn - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Lea Valk - WaarBenJij.nu

Verschil moet er zijn

Blijf op de hoogte en volg Lea

26 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven, maar hier is dan nummer vier. Er is ook best wel veel gebeurd, leuke en minder leuke dingen. Ik wilde eigenlijk een rijtje maken van dingen die me hier zijn opgevallen die anders zijn.

- Eten: het meeste eten is hier of heel zoet, of heel vet en gefrituurd (deep fried oreo's, ijs, kip, wat je maar kunt eten, wordt in de frituur gegooid) of heel gezond/biologisch en duur (Whole Foods). Dit is de reden waarom ik dan ook erg blij ben dat er in Friendship Heights, een wijk in de buurt, een World Market is, waar je eten uit andere landen kunt kopen (Hagelslag!).
- Patriotisme: Zoals al in een eerdere genoemd, wordt het volkslied bij elk groot sportevenement gezongen, terwijl iedereen naar de vlag kijkt en zijn of haar hand op het hart houdt. En natuurlijk zie je overal de Amerikaanse vlag hangen.
- Gezondheidszorg: Wat ik helaas heb mogen ervaren, is het Amerikaanse zorgstelsel. Ik werd weer geraakt door een hockeybal en ben naar het ziekenhuis gebracht in een taxi om een röntgenfoto te laten maken. Hierop leek te zien dat mijn breuk van afgelopen mei nog niet geheeld was, dus werd ik doorverwezen naar een orthopeed. Wat in de VS dus anders is, is dat niet elke dokter of zorginstantie elke verzekering aanneemt. Mijn verzekering werkte dus niet samen met deze specifieke dokter, dus moest ik betalen. Nadat ik natuurlijk tien pagina's aan papierwerk had ingevuld. Kort gezegd, de gezondheidszorg is nogal ingewikkeld en duur.
- Vervoer: Iedereen haalt hier zijn rijbewijs als hij zestien is. Dat betekent dat er veel auto's zijn en het openbaar vervoer niet zo goed geregeld is als in Europa. Ik ga hier in DC vaak met de metro of met de bus en dat is best wel duur. Ook duurt het nogal lang om van de ene naar de andere plek te komen. Vaak ben ik een uur onderweg om naar het centrum of bijvoorbeeld een shopping mall te komen, terwijl het met de auto veel korter zou duren. Het verkeer in DC is trouwens niet het beste. Er wordt heel veel getoeterd en Amerikaanse studenten die ik heb gesproken zouden niet graag in DC rijden, terwijl ze thuis vaak met de auto gaan. Dat is ook de reden dat ik hier niet durf te fietsen, het is gewoon te gevaarlijk.
- Tijd: Dit is een klein verschil met thuis, maar wij zeggen voor bijvoorbeeld acht uur 's avonds 20:00 uur en hier is dat 8pm. Als Amerikanen vragen hoe laat het is en je laat de tijd op de telefoon zien, krijg je te horen: 15:00 uur, wat is dat?
- Afstand: Afstanden zijn hier relatief. Een rit van vijf uur naar New York is niets. Thuis zou ik niet zo vaak denken, o ik heb vrijdag vrij, laat ik eens een weekend naar Parijs gaan. Dat is natuurlijk dan ook wel duurder. Busvervoer voor lange afstanden is weer heel goedkoop hier, wat nogal vreemd is. Ik ben dus een weekend naar New York gegaan en een busticket is tussen de 15 en 30 dollar voor één trip. (New York was heel bijzonder, ben naar Rockefeller Center, Central Park met zonsopgang, Vrijheidsbeeld en shoppen geweest)
- Beleefdheid: Veel mensen zijn hier een stuk beleefder dan thuis. Mensen houden altijd de deur voor je open, je krijgt altijd een dankjewel te horen, etc. De bekende groet 'Hi, how are you?' is ook een vorm van beleefdheid. Het is nog steeds een beetje vreemd dat ze geen antwoord op deze vraag verwachten, wat dan weer kan overkomen als onbeleefdheid, maar voor de Amerikanen is dat niet zo. Het ligt er natuurlijk ook wel aan waar je bent. Mensen in DC zijn een stuk beleefder dan in New York en hoe zuidelijker je komt des te beleefder de mensen worden over het algemeen, heb ik te horen gekregen.
- Weer: Het weer in DC is het vreemdste weer wat ik heb meegemaakt. In de zomer is het nogal vochtig en warm en nu het herfst is, is het nogal vreemd. De ene dag is het 10 graden met regen en soms zelfs onweer (waarvoor dan op een dag een tornadowaarschuwing werd vrijgegeven, terwijl het gewoon een heftige onweersbui was) en de volgende dag is het weer tropisch warm. Vandaag is het 20 graden, maar voor dinsdag is de voorspelling dat het 27 graden wordt, en het is eind oktober!
- Feestdagen: Volgende week vrijdag is het Halloween, waar ik heel erg veel zin in heb! Ik ga als roodkapje, want ik wil geen extra geld uitgeven aan een kostuum (het leven is hier al best wel duur, een studie heeft aangetoond dat DC de duurste stad in de VS is om te wonen). Ik ga langs de ambassades om te 'trick or treaten' en 's avonds ga ik ook in de buurt langs de deuren. Er worden natuurijk ook nog feestjes gegeven in het weekend. Dan is er natuurlijk ook nog Thanksgiving. Helaas heb ik geen aanbod van een Amerikaan gehad om bij thuis te komen, dus ga ik met de Nederlandse Judith, Australische Nadia en Braziliaanse Marcelle naar een nationaal park, drie uur rijden van DC, om daar een eigen Thanksgiving te vieren. Plannen voor de Kerst zijn er maar daar zal ik de volgende keer wel meer over vertellen.
- School: Het niveau is hier een stuk lager heb ik gemerkt, wat alles wel een stuk makkelijker, maar ook minder uitdagend maakt. Professoren willen het niet te moeilijk maken, want anders vinden we het vak misschien niet meer leuk. Dat vind ik nogal jammer, dus volgend semester hoop ik wat meer uitdaging te krijgen.

Ik vind het hier ondanks de verschillen (en de ziekenhuiservaring) nog steeds erg leuk en ik hoop dat jullie het ook leuk vinden mijn ervaringen te lezen. Als je een aankomend CSP'er bent en je hebt vragen, wil ik ze graag beantwoorden (e-mail: joe.luf@gmail.com).
Ik hoop dat iedereen net zo veel lol heeft en veel leert en geniet van elke dag als ik heb en doe!

Tot over een maand!

Lea

  • 01 November 2014 - 15:49

    Leonie:

    Hoi Lea,

    Leuk om je verslagen te lezen en te weten te komen wat je daar allemaal meemaakt.

    Groetjes van je nicht Leonie :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Lea

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 10322

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 31 Mei 2015

Tussenjaar Washington, D.C.

Landen bezocht: